Bil och bilekonomi: tips, råd och lärdomar inför nästa bilbyte


Dagens nyhetsbrev hjälper dig att göra en bättre bilaffär och äga bil smartare.

  • Våra bästa tips, råd och lärdomar kring bil och bilekonomi
  • Jobba mindre? Eller, ha en dyr bil?
  • Lärdomar och erfarenheter från vårt eget bilbyte
  • Bilkalkyl: de flesta räknar fel på sin bil
  • Min underbegåvning med verktygslådan

Våra bästa tips, råd och lärdomar inför din nästa bilaffär (inkl. bilkalkyl)

I dagens mejl har vi sammanställt alla våra lärdomar, erfarenheter och bästa tips kring bilbyte, bilägande och bilekokonomi. På det sättet slipper du göra samma misstag som oss, och göra en MYCKET bättre bilaffär nästa gång!

De senaste veckorna har vi lagt mer tid att fundera på bil än jag vågar erkänna. Bakgrunden är att vi i höstas sålde vår Tesla MY. Med facit i hand konstaterade vi att den kostat oss ca 13.000 kr i månaden(!?) under de 36 månader vi ägde den.

Vi var utan bil i sex månader, men konstaterade att ett för oss rikt liv inkluderar bil. Efter mycket provkörande, räknande och diskussion i communityn (500+ kommentarer) landade vi i det för oss mest rationella och ekonomiska bilvalet. Hela den processen kan du tittlyssna på eller läsa om i avsnitt 406. Men, vår bil är verkligen inte det intressanta.

Värdet är den här sammanfattningen med de lärdomar, insikter, tips, råd och slutsatser som vi dragit längs vägen. Min förhoppning är att det kommer hjälpa dig att göra en mycket bättre bilaffär nästa gång. Det borde du kunna tjäna många - jättemånga faktiskt - tusenlappar på.

Hoppas du får glädje och värde av detta!
Jan och Caroline

PS. Spara gärna detta mejl inför framtiden, eller skicka vidare till en vän. ❤️


Jobba mindre? Eller, ha en dyr bil?

De flesta jag träffar säger att de önskar "jobba mindre", "resa mer" eller "ha mer tid för barnen, familj, vänner, hobbies". Så även jag och Caroline. Ändå kunde jag konstatera att vi mellan 2021 och 2024 fick jobba mer, resa mindre och ha mindre tid eftersom vi skulle försörja en dyr bil. Det var inget vi tänkte på då, utan något jag väldigt tydligt upptäckte nu i efterhand.

Även om jag brukar säga att de två viktigaste kostnaderna att få rätt på är boende och bil, hade jag inte en känsla för hur mycket bil faktiskt kostar. En läsare beskrev det som:

  • "Det finns bara två typer av människor. De som kör runt i en dyr bil eller de som inte vet vad deras bil kostar egentligen."

Därav att det faktiskt är värt att sätta sig in i det.

  • Även den billigaste bilen kostar nämligen ca 4.000 kr i månaden. En vanlig ny bil kostar lätt 6.000 - 8.500 kr.

Är man medveten om detta, då är det lättare att ta ett informerat beslut om huruvida man är okej med att lägga dessa pengar på bilen.

Vi har just nu valt att ta en så billig bil som vi kunde (ca 4.500 kr/mån) för att 1) jag inte är sugen att jobba flera veckor om året för att finansiera en bil och 2) jag tror att vi kan använda pengarna på ett bättre sätt för att göra livet rikare. Det vill säga att utifrån frågan vi tjatar om:

  • "Hur kan du få mest emotionell avkastning på använd krona?"

Tror jag att t.ex. åka skidor en vecka extra om året ger oss fler minnen och mer rikedom än att ha en större eller nyare bil. Avslutningsvis, min poäng är alltså INTE att du ska sälja bilen, ha dåligt samvete för att du har en ny bil eller liknande. Min poäng är du ska få bättre underlag för att fatta ett bättre och mer informerat beslut kring vad som gör just ditt liv rikt. ❤️


Lärdomar och erfarenheter från vårt eget bilbyte

Detta är några av sakerna jag insett kring bil och bilekonomi på sistone:

  • Även den billigaste bilen kostar runt 4.000 kr i månaden - om man räknar med allting - inte bara pengarna som går ut från kontot på månadsbasis - som t.ex. värdeminskning, alternativkostnad, service, småkostnader m.m. är det jättesvårt att komma under en totalkostnad på flera tusen i månaden. Läs mer →
  • Gud vad dyra bilar folk kör runt med - i samband med vårt eget bilinventerande räknade vi på många bilar. I grova drag skulle jag säga att:
    • En begagnad bil kostar ca 4.000 - 6.000 kr/mån,
    • En ny mindre bil (typ VW ID.3/4, Kia EV3, EX30, Tesla 3) kostar ca 6.000 - 8.000 kr/mån,
    • En lite större ny bil (typ Tesla MY, Skoda Enyaq, Kia EV6) kostar ca 8.000 - 10.000 kr/mån.
    • En ny stor bil (typ Kia EV9, XC90) kostar ca 10.000 - 14.000 kr/mån.
    • Premium-bilar som Porsche och liknande kan lätt kosta 20.000 kr i månaden.
  • Det är självklart okej att vilja ha och äga en dyr bil! - för undvikande av missförstånd. Det är självklart upp till var och en att bestämma och välja vilken bil man vill ha. Min poäng är samma som Richard Feynmans: "Lura inte dig själv, men kom ihåg att du är den som är enklast att lura."
  • Privatleasing är inte dåligt. Snarare tvärtom! - många tycker att leasing är dåligt, dyrt och för dem som inte har råd att casha. Jag håller inte med. Tvärtom representerar en total privatleasingkostnad (när man lagt på däck, försäkring, småkostnader etc) ganska väl den riktiga totalkostnaden. Många av de bästa bilaffärerna i communityn idag är privatleasingkampanjer på lagerbilar på grund av säljarincitament.
  • Skippa hänsyn till specialfallet när du väljer bilmodell - många väljer bil utifrån den där ena fjällresan om året, transport till tippen eller liknande vilket ofta leder till större bil än som egentligen behövs för 95% av resorna. Genom att göra tvärtom kan man få en lägre totalkostnad och lösa specialfallet genom t.ex. hyrbil för fjällresan eller tippen.
  • Välj rätt exemplar av rätt bilmodell (och pruta!) - Vi höll på att köpa ett något för dyrt exemplar av vår Peugeot. Kalkylen visade snabbt att en 12.000 kr dyrare bil än nödvändigt lägger på 1.000 kr i månaden i kalkylen. Eftersom det ofta är stor skillnad på billigaste och dyraste exemplaret är det värt att göra jobbet att få rätt pris och prutning (t.ex. få med nya vinterdäck) gör stor skillnad.
  • Skippa andrabilen och lägg en miljon extra på boendet - om vi utgår från att även den billigaste bilen kostar 4.000 kr och att många dessutom har två bilar, då är en övervägning att skippa andra bilen. Det ger en besparing på typ 50.000 kr per, det i sin tur kan användas för att finansiera 1 miljon extra på boendet. Dvs. att man kanske kan köpa en dyrare bostad som ligger bättre, som innebär att bil två inte behövs.
  • Nej, en begagnad gammal bil är inte alltid billigare - i detta bildspel gjorde vi en jämförelse mellan vår Peugeot e-2008 från 2021 som gått 5.000 mil och kostade 200.000 kr och en Volvo V70 för 50.000 kr. När man jämförde den totala månadskostnaden de kommande 12 månaderna var den identisk. Läs mer →
  • Åk taxi för 3.000 kr i månaden utan dåligt samvete - under våra sex månader utan bil konstaterade vi att utan barn hade vi klarat oss utmärkt med cykel och taxi. Få tänker att man kan ha en taxi-budget om 100 kr per dag och ändå spara mycket pengar vs att äga en bil.

Reklam för vår Premium-community på Patreon

Prova vår bilkalkyl!

Baserat på allt ovan och nedan har vi gjort en egen bilkalkyl där du bland annat kan räkna på:

  • din befintliga bil
  • en ny / begagnad bil (kontant eller lån)
  • en privatleasing

Självklart kan du även jämföra dem sinsemellan så att du får en riktig äpple-med-äpple-jämförelse. Du hittar bilkalkylen i vår Premium-community på Patreon där den ingår utan kostnad för dig på Silver-nivå eller uppåt. Du kan även köpa den separat.

Bilkalkyl: de flesta räknar fel på sin bil

Det är min övertygelse att majoriteten av de flesta inte har koll på de verkliga kostnaderna för sin bil. Därför har vi sammanfattat det viktigaste om bilkalkyl i vårt premium-avsnitt här där vi även ger några exempel på kalkyler och utkast på en Excel-fil. Men för att ge de stora penseldragen; följande saker bör du överväga om du vill ha den verkliga kostnaden för en bil:

  • Värdeminskning - på en ny bil är det den absolut största kostnadsposten. En bra tumregel är ca 50% på tre år. Det var här vår Tesla MY föll från 890.000 kr till 420.000 kr mellan 2021 - 2024. Efter de första tre åren kan man räkna ca 15% i värdeminskning per år.
  • Finansieringskostnad - om man lånar till bilen så brukar denna också vara en ganska stor post, det är inte ovanligt att den ligger på 5-8%.
  • Alternativkostnad - även om man betalar bilen kontant, bör man räkna med en alternativkostnad. Pengarna kunde ju varit på ett bankkonto och tjänat ränta åt dig istället.
  • Småkostnader - många missar ta med t.ex. parkering, trängselavgift, torkarblad, tvätt, stenskottfix, böter, bilprovning, uppkoppling i bilen, tillbehör, gummimattor, kablar till telefon, taxi från verkstad och liknande. De flesta hamnar på 500 kr per månad och uppåt.
  • Däck - det är ganska rimligt att räkna på 1.50 - 2.50 kr per mil för däck. På en privatleasing tillkommer det ofta med mellan 500 - 900 kr per månad. När vi köpte dem till Teslan 2021 gav vi nästan 25.000 kr för däcken. Nu är de än dyrare.
  • Drivmedel - för de kommande tre åren skulle jag räkna någonstans mellan 15 - 20 kr för bensin och 2 kr/kWh för el. Även om man smartladdar elbilen tillkommer ju moms, skatt, nätavgift, effekttariffer och liknande. Det är svårt att komma under 2 kr/kWh över tid.
  • Service & reparation - det som man sparar på värdeminskningen på en ny bil tas ofta igen på service och reparation. Det går att få fram t.ex. belopp för serviceavtal på många verkstäders hemsidor genom att ange reg. nummer.
  • Dolda småkostnader - om man tar privatleasing så tillkommer ofta dolda småkostnader i form av uppläggnings-, administrations- och fakturaavgifter. Det tillkommer även ofta kostnader för fler mil, övermil eller fix av småskador vid inlämning.
  • Skatt - lite beroende på vilken bil man har betalar man skatt från 360 kr per år till flera tusen per år.
  • Försäkring - det tål att jämföras mellan olika försäkringsbolag. Många erbjuder snabb offert genom att bara slå in reg. och personnummer.

Gör man ett snabbt överslag på 12 eller 36 månader, då får man en ganska bra fingervisning om vad det kostar. Min upplevelse är att en summering av dessa kostnader sällan hamnar under 4.000 kr per månad. Ja, det finns undantag, men de bekräftar snarare regeln. Läs mer under reklamblocket.

Som sagt, för fler detaljer se bilkalkylen på Patreon.

Reklam för Carla AB

Carla - köp och sälj bil online

Vi hittade vår bil på Carla (denna köpta vi) till fullpris. Efteråt tog vi kontakt med dem för att höra om de vill sponsra oss, vilket de tackade ja till.

Carla köper och säljer begagnade elbilar och laddhybrider online. Vi valde Carla eftersom de 1) körde hem bilen gratis till oss och 2) ger 14 dagars "öppet köp" på bilen så att man kan testa den i sin vardag i lugn och ro. Att jämföra med att stressa hos en bilhandlare i en annan ort och provköra på 20 minuter.

Sedan får man med alla hygienfaktorer såsom 12 månaders garanti , vinterdäck ingår i de flesta bilar, möjlighet till förlängd garanti etc. Du kan läsa mer nedan:

Vill man värdera, sälja eller byta in sin bil går det också bra. De har gratis värdering (om du är modig nog 🙈), gratis upphämtning, betalar ut pengarna vid upphämtning och tar alla bilar, även de som inte är elbilar, i inbyte.

Tack till Carla och dig som läser.

Undantagen som bekräftar regeln och underbegåvning med verktygslådan

Den vanligaste invändningen jag har fått de senaste veckorna är "Men Jan, du har fel, min bil har inte kostat så mycket!". Om vi bortser från dem som uttryckligen inte har räknat med alla delar, så finns det en del personer som kan representeras av kommentaren:

"Alltså, om man inte är helt underbegåvad med verktygslådan, då kan man byta däck, bromsskivor och kamrem själv. Då sparar man mycket pengar!"

Jag är villig att erkänna, jag är en av dem som är totalt underbegåvad med verktygslådan. Det är klart att om man har ett intresse, tycker det är kul att mecka och beställer egna reservdelar från Tyskland då kan man på en äldre bil minska kostnaden för både service, reparation och underhåll.

Jag tycker dock att det är att "dopa" kalkylen lite. För även det är ju tid som bör värderas. Det är ju tid man inte kan göra annat. Så ja, jag har utgått i kalkylerna att man lämnar in bilen för allt som är större än typ byta torkarblad själv. Ungefär som bara för att man har köpt bilen kontant, behöver man ju ändå ta hänsyn till alternativkostnaden.

Sedan finns det ju självklart även ett moment av tur. Just det exemplaret man har köpt håller, kräver inte reparation eller liknande. Men även här får man ju se upp så att man inte lurar sig själv. Bara för att jag inte behöver byta taket på huset varje år, så betyder det ju inte att takbytet inte kommer förr eller senare. När den väl kommer behöver den ju ändå slås ut på de åren man inte behövde byta det, tänker jag.

Så jag argumenterar inte mot att man inte kan komma under 4.000 kr/mån i kostnad. Men det kräver ofta tur och/eller egen skicklighet och intresse. Så är du en av dem med en så billig bil, det är bara gratulera och vara nöjd i att vara undantaget som bekräftar regeln. 🙂

(PS. Glöm dock inte bort att man ofta behöver titta på kalkyler framgent, men bara kan utvärdera slutresultatet i efterhand.)



Tyckte du detta mejl var bra?

Först och främst, vad kul! 🤩 Samtidigt skulle vi kunna be dig om en tjänst?

Eftersom vi inte säljer finansiell rådgivning, inte har valt att förvalta andras pengar och inte har några finansiella produkter behöver vi finansiera oss på annat sätt.

Så, om du tycker att detta mejl var värdefullt, att det kommer spara dig pengar eller göra ditt liv rikare, bli vår arbetsgivare genom medlemskap i vår premium-community på Patreon.

Du väljer själv nivå och förutom vår tacksamhet får du även extra-material, avsnitten och forumet utan reklam, exklusiva avsnitt (som detta om bilkalkyl) och inbjudningar till olika event. Tack på förhand!

Tack för att du gör RikaTillsammans möjligt,
Jan och Caroline 🙏


Villkor och ansvarsbegränsning: Samtliga analyser och all annan information som tillhandahålls av RikaTillsammans lämnas uteslutande i informationssyfte, för allmän spridning, och ska under inga förhållanden användas eller betraktas som rådgivning, uppmaning eller rekommendation för att köpa eller sälja aktier eller andra finansiella instrument. För undvikande av tvivel noteras att Lag (2003:862) om finansiell rådgivning till konsumenter eller annan liknande lagstiftning alltså inte äger tillämpning på information på RikaTillsammans.

Åsikter och analyser som presenteras är personliga och informationen ska inte ensamt utgöra underlag för investeringsbeslut. Du bör inhämta råd från licensierade oberoende rådgivare och basera dina investeringsbeslut utifrån egen erfarenhet och situation. RikaTillsammans påminner om att handel med värdepapper är förknippad med risker. En investering kan exempelvis såväl öka som minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet. Historisk avkastning är inte heller någon garanti för framtida avkastning.

RikaTillsammans frånsäger sig därmed ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av analyser, dokument och övrig information som härrör från RikaTillsammans. När du använder en länk som är markerad som (annonslänk) utgår en förmedlingsprovision till oss. Läs mer i vår annonspolicy. Här finner du fullständiga villkor för användning av nyhetsbrevet.

RikaTillsammans AB © 2007-2024 | Org. nr: 559006-8960. Du får det här nyhetsbrevet eftersom du har valt att prenumerera på det via någon av våra kanaler. Svaneholmsgatan 4, Malmö, Skåne 21773

Avprenumerera · Uppdatera dina inställningar


RikaTillsammans

Perfekt för dig som inte följer oss på daglig basis och vill ha det viktigaste.

Read more from RikaTillsammans

Hej Reader, Här kommer bara en kort inbjudan till den digitala föreläsningen "Tips och guldkorn för att göra livet rikare" som jag tror du kan vara intresserad av med tanke på att vi mejlats om RikaTillsammans-programmet nedan. Den är självklart kostnadsfri. Boka din plats: Torsdag 13 mars kl. 19:30 till ca 20:30 Söndag 16 mars kl. 20.00 till ca 21.00 Tisdag 18 mars kl. 19:30 till ca 20:30 Hälsningar,Jan Om RikaTillsammans-programmet (förra mejlet) För att hålla det kort: Målet är att göra...

Innehåll: Tips på bonusjulklapp: Ge bort föreläsningen "Spara rätt och lätt 2025" kostnadsfritt i julklapp Ladda ner 35 reflektionsfrågor för ett rikare liv Häng med på vårt "årsbokslut" för 2024 i veckans avsnitt Populärt i forumet och communityn Känslan när Caroline blivit antagen till sjuksköterskeprogrammet 😎 Slutet av året är ett bra tillfälle att reflektera - antingen själv, men än hellre med andra - över vad som varit bra, vad man lärt sig, vad man ser fram emot eller vill göra...

Innehåll: Vem borde ha en livförsäkring? Varför, och hur stor? Sju misstag vi har gjort kring våra livförsäkringar Mitt och Carolines livförsäkringsupplägg idag Få pengarna tillbaka om du inte dör Hej! Låt oss få det sagt direkt. Jag inser att livförsäkringar inte är världens roligaste ämne att mejla om. 🙈 Men det betyder inte att det inte är viktigt. Tvärtom. Min pappa dog när jag var 13 år och den ekonomiska osäkerheten som det innebar för min mamma och oss som familj med frågor som "kan vi...